Friday, November 6, 2015

.:: BUASIR ::.

Ada dua jenis buasir : Dalaman dan Luaran
  • Buasir Dalaman:
Lazimnya, buasir ini tidak terasa sakit dan gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Buasir dalaman tidak merbahaya tetapi meneran dan gangguan dari laluan najis semasa membuang air besar boleh mencederakan permukaan buasir yang getas dan menyebabkannya berdarah.
Anda akan terlihat titisan darah yang berwarna merah cerah pada kertas tisu atau di mangkuk tandas. Jika keadaan ini berlaku anda perlu mendapat bantuan perubatan, kerana darah tersebut mungkin datang dari sumber lain seperti ketumbuhan atau kanser kolorektum.
  • Buasir Luaran
Buasir jenis inilah yang selalu kita dengar mengakibatkan gejala-gejala seperti sakit, pedih dan gatal di dubur. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus), bekuan darah akan terjadi di dalamnya menyebabkan ia terasa amat sakit. Gejala-gejala beginilah yang menyebabkan buasir jenis ini memerlukan perhatian dan rawatan perubatan.
Apabila sahaja salur darah vena rektum teregang atau memberi dan terjadinya buasir adalah sukar untuk ia dibuang atau ditanggalkan sepenuhnya. Buasir ini akan berulang kembali walaupun dengan tekanan atau bebanan yang lebih ringan berbanding dengan yang dahulunya.
Kebiasaan tanda-tanda awal berlaku sewaktu kita meneran ataupun bila memberi tekanan semasa membuang air besar. Sehinggakan merasa sangat sakit kalau nak keluar. Jadi, buasir ni adalah pembengkakan sel-sel yang melapisi saluran dubur itu. Jadi, bila ia sudah membengkak, najis nak keluar akan bergesel dengan buasir ni, jadi, memang sakit dan perit yg amat sangat.

Peringkat-peringkat Buasir

Penyakit buasir ni ada 4 peringkat, jika ada tanda-tanda macam kat bawah ni, boleh jumpa Doktor cepat-cepat untuk mengelakkan berlarutan ;
Tahap 1
Berlaku pendarahan dan bengkak menonjol keluar.
Tahap 2
Disebabkan oleh pergerakan usus, bengkak akan keluar tetapi secara spontan akan masuk balik kat dubur tu.
Tahap 3
Keadaan yang sama seperti tahap dua, tetapi bengkak tersebut akan hanya berada di dalam setelah ditolak masuk secara fizikal, maknanya korang kena la tolak guna jari,memang sakitlah sikit.sebaiknya gunakan Minyak But but  keluaran HPA dan lain- lain.
Tahap 4:
Darah pekat keluar, menyebabkan rasa sakit dan susah untuk meneran. Buasir akan berada di luar kawasan dubur. Memang sakit dan perlu  dibedah kalau dah macam nie.

Faktor-faktor yang menyebabkan buasir

1. Regangan yg optimum/terlampau semasa pergerakan usus atau dalam bahasa mudahnya perut korang rasa macam dipulas-pulas.
2. Cirit birit kronik. memang selalu keluar masuk tandas.
3. Kurangnya pengambilan makanan berserat dalam diet harian seperti sayur dan buah-buahan dan antara faktor- faktor lain adalah;

Tekanan (pressure)
Saluran darah venus di bahagian anus dan rektum adalah sangat sensitif terhadap tekanan. Pertambahan tekanan ini boleh menyebabkan buasir. Sebenarnya buasir hanya berlaku pada manusia sahaja kerana manusia secara azalinya berdiri di atas dua kaki. Ini memberikan tekanan kepada saluran venus di kawasan dubur sebanyak tiga kali ganda berbanding apa yang dialami oleh binatang-binatang lain yang berjalan menggunakan empat kaki.
Di samping itu, tekanan di dalam perut yang menyebabkan pertambahan tekanan di bahagian dubur juga adalah faktor utama berlakunya buasir.
Duduk atau berdiri dalam jangka masa yang terlalu lama
Orang yang selalunya terpaksa duduk atau berdiri dengan lama lebih berkemungkinan untuk mendapat penyakit ini. Berdiri akan menyebabkan berlakunya peningkatan dalam tekanan, menyebabkan saluran venus membengkak atau terkeluar. Sila lihat di atas.

Sembelit
Najis yang besar dan kering memerlukan teranan yang kuat untuk membuangnya. Ini menyebabkan berlakunya peningkatan tekanan pada salurang venus di bahagian dubur, menyebabkannya membengkak dan menjadi buasir. Sekiranya ada buasir dalaman pada masa tersebut, ia mungkin akan ditolak keluar.

Berat badan berlebihan
Berat badan berlebihan memberikan tekanan yang lebih kepada saluran venus.

Mengandung
Mengandung adalah penyebab utama buasir kepada wanita muda. Ia berlaku bila adanya tekanan yang meningkat disebabkan oleh rahim yang membesar. Di samping itu, bekalan darah wanita yang mengandung sememangnya meningkat lebih daripada biasa. Ini dengan sendirinya memberikan sedikit tekanan kepada saluran venus. Hormon yang hadir semasa wanita mengandung pula menyebabkan otot-otot menjadi lebih “relax”, dan ini memburukkan lagi keadaan. Ditambah pula dengan fakta bahawa proses mengandung itu sendiri selalunya menyebabkan berlakunya sembelit. Wanita yang mengandung perlu meminum air yang banyak untuk membantu mengurangkan masalah ini.


Tanda-tanda penyakit buasir

1. Rasa sakit yang berdenyut-denyut , rasa gatal pada lubang dubur.
2. Pendarahan berlaku selepas dan sebelum membuang air besar dan rasa kepanasan di situ.
3.Sukar untuk membuang air besar dan rasa tidak selesa pada bahagian dubur apabila berdiri lama atau bertinggung.
4.Kesakitan pada bahagian dubur menyebabkan pesakit akan mengalami perubahan di dalam corak membuang air besar.
5. Darah menitis dan tersembur keluar dari saluran dubur.
6. Dalam tempoh pendarahan ini, pesakit itu boleh mengalami kekurangan darah.
7. Ada yang tidak mengalami pendarahan, tetapi dikenali sebagai pembengkakan dubur.
Jika ada tanda-tanda penyakit buasir seperti yang dinyatakan, pesakit perlu memahami keadaan penyakit jika ingin mendapatkan ubat bagi merawat buasir. Namun demikian, sekiranya terdapat tanda-tanda tambahan seperti pendarahan, najis atau cairan terkeluar dengan sendirinya tanpa disedari, penyakit buasir yang terjadi berulangkali atau buasir yang tidak sembuh melalui pengubatan sendiri selepas seminggu, maka pesakit perlulah mendapatkan rawatan lanjut daripada doktor pakar. Ini kerana kemungkinan terdapat penyakit-penyakit yang lebih serius yang diakibatkan oleh buasir tersebut termasuklah:
1. Nanah di kawasan dubur yang disebabkan oleh jangkitan bakteria.
2. Luka pada saluran dubur yang disebabkan oleh nanah yang bocor.
3. Kanser pada bahagian dubur yang dicirikan juga dengan sembelit, pendarahan dan kesakitan pada kawasan dubur.
4. Ketumbuhan pada kawasan dubur.


# Mama mcm kne Buasir je..
#Fuhh kne Jumpa Doktor Cepat Nie..
#Risau plk..

Saturday, October 31, 2015

.:: Sabtu Yg Dingin ::.

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

 “Ya ALLAH, sesungguhnya aku berlindung kepada Mu dari Ilmu yang tidak bermanfaat, dan hati yang tidak khusyu’, dan dari jiwa yang tidak pernah puas dan dari do’a yang tidak terkabulkan."

_________
 
Fuhhhhh Sejuk Gila Ipoh Pagi Nie, Memang Rasa malas Nak Bgn..
Merul & Meera Sedap Berdengkur..
xpe kang Kul 2 Time Mama Tido Plk..Kalau Korg x Kacau La..
Korang Tue Pantang mama Tido, Ada je Point Nk Mengacau..

Rini Ayah Ajk Jalan2, Mama Kata Nak Settlekan Rumah Dulu..
Almaklum La Hujung Minggu je ader peluang nk sental2 segala bagai..
Lipat Bju..Kemas Almari Meera yg Mama tau tiap2 Minggu Mesti hancur susunan bju die..
Tpi Kalau Ada Ayah Kurg Sikit La Tugasnye sbb x yh sapu rumah & Mop..Sbb Ayah x Suka Rumah Selerak..
So Die La rhajin Kemas..Nak Harapkan mama mmg x La nk Mop Hari2..
Bilik Meera Jarang Selerak..
Dinding Pun Suci Murni..
Tpiiiiii Dinding Bilik Mama Ayah..Hancur..Ank Bertuah..
Abis Diconteng Ngan Brg Make-up Mama..
Sik Baik Boleh Ilang..Tpi Mama xde la rhajin tonyoh lgi..bior je la..
ada corak sikit huuuuwaaaa...


Denda Suh Cuci Blk

Dri Tepi Nmpk Muka Nakal Tgh Senyum..Eee
Time Wat Aktiviti Melukis Nie Mama xde, 
Kalau ada xde la sampai penuh dinding tue..
Tpi Cerdik..Bilik Die Cantik je..xde sikit pun kesan conteng..
 
So Settle Tugas Rini..
Malam Kang Bru La g Jln2 Tempat Favorite  Meera..
Lama x Pegi Dah Sbb Jerebu..
Baru nie Pegi..Ujan plk..
Cian plk kt Meera..Mesti Boring..
x dpt Main Keta control Kat KTM.

Sekarang Plk Musim Hujan..Bju Kat Ampaian Byk x Kering..
Tambah plk Toto..Cadar Lgi Susah Nk Kering..
Meera Musim Ujan Nie La Akan Wat Aktiviti Kencing Sesuka Hati..
xpe2..Belum 4years lgi..nanti Dah g Sekolah, Pandai La die Kencing Kat Toilet..
xleh nk marah sgt Kang Tekanan Perasaan plk..
Tpi Bila time nk Yak2..Pandai plk Mintak Pampers..
So Paham Dah Klu Die Mintk pampers Cepat2 bg..
Kalau Lps Mandi, bg Pampers Heran Die x Pandang..xnk Pakai..
Ayat die akan ckp "Meera nk g Cekolah,Byk Kwn"
Sbb Ritu ckp Kalau pakai pampers xleh pg sekolah..
Haha..

Okey la..ari nie pun mama akan lebih tgk tv dri selalu..
Sbb RUNNING MAN hehe..
Petang Kang..
& Mlm 2 Episod..
So Boleh tido Lewat Ahad Cuti..
Walaupun kul 6 dah kne bgn utk jeng jeng jeng..
Tpi bkn Masuk Keja So xpe la..
Next Episod Mama Cerita psl jeng jeng jeng tue haha..


-------------

Ya Allah, hanya kepadaMu kami menghamba, hanya kepadaMu kami meminta & hanya kepadaMu pula kami memohon,tiada daya & upaya melainkan karena kehendakMu.. perkenankanlah doa kami ya Allah.. Subhanaka Rabbika Rabbil ‘izzati ‘Amma Yasifuun , Wasalaamu ‘ala. Mursaliina Wal Hamdulillahi Rabbil ‘Alamiin

Friday, October 30, 2015

.:: Hobi Baru ::.

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

 “Ya ALLAH, sesungguhnya aku berlindung kepada Mu dari Ilmu yang tidak bermanfaat, dan hati yang tidak khusyu’, dan dari jiwa yang tidak pernah puas dan dari do’a yang tidak terkabulkan.”

________

Konon Mcm Banyak la sgt waktu Terluangkan..
Haha, Sekarang Mama Dah Aktif Blk Bercucuk Tanam..
Ritu Masa Pindah Memang ada tanam Pokok2..
Tpi Dapat Jiran yg Bela Kucing, abis Diyak2 dlm Pasu Mama..
Mama Geli, G tuang terus dlm Tandas..dengan tanah2 sekali..abis tersumbat..
Seminggu jgk La nk Elok..sik Baik Ada toilet lain.. (kenangan tue)
So Stop terus, cari idea dulu mcm mne nk hadap kucing2 nie..

So Mama Join Group Facebook  Kebun Bandar: Jom Tanam Sendiri
 Banyak jgk Tips Kat Situ..
Bab Nak halau Kucing..Lepas Kita Semai..Kita letak Garpu plastik..
hehe semalam dh buat utk benih Bendi..Harap2 menjadi..
Tpi x Amik Gmbr.. 

Tpi yg Best Dalam Group Nie..
Ada yg Nak Lawan Ngan Mama Bab jaga Daun Kesom, 
Kesnye Dua2 pokok kesumnye mati..
so smlm kitorg tanam blk..tgk spe yg menjadi..nampak kelakar tpi motivasi jgk kt kmi utk jge leklok..



 
x pasal2 dapat geng baru..
 So setakat nie mama dah Ada..
Serai..(Mak Tanam)
Terung (Mak Tanam)
Pandan..(Mak Tanam)
Pokok Cili..
Daun Kesom..
Daun Selom (Dah Mati) kne Tanam Blk 
Bendi (Baru Semai Semalam)
Kangkung (Baru Semai Semalam)
Limau Nipis..
Daun Bawang..
Halia..
Daun Kari..(Beli Pokok Siap)
Daun Kunyit.. 
Daun Limau Purut..(Beli Pokok Siap)

Banyak Jgk Kalau SenaraiKan..
Banyak mak TanamKan Dri Kg, Awok bwk blk Pasu Kosong je hehe..
Air Tangan mak lgi Bagus..Kan Kan Kan..

Next Step Kita bg Pic plk Ye..Sekarg Masing2 Bru Nk Semai..
Dah Berbuah Bagai nt Bru Syok Kongsi..

Jom Tanam Sendiri..Slogan Kami hehe..
 Jimat Duit x yh Beli setakat nk guna sikit2 tue..
Mama x suka tanam bunga sbb x boleh mkn haha....
Okey See U..



Ya Allah, hanya kepadaMu kami menghamba, hanya kepadaMu kami meminta & hanya kepadaMu pula kami memohon,tiada daya & upaya melainkan karena kehendakMu.. perkenankanlah doa kami ya Allah.. Subhanaka Rabbika Rabbil ‘izzati ‘Amma Yasifuun , Wasalaamu ‘ala. Mursaliina Wal Hamdulillahi Rabbil ‘Alamiin

Thursday, October 29, 2015

.:: Perbelanjaan ::.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

“Ya ALLAH, sesungguhnya aku berlindung kepada Mu dari Ilmu yang tidak bermanfaat, dan hati yang tidak khusyu’, dan dari jiwa yang tidak pernah puas dan dari do’a yang tidak terkabulkan.”

______

Okey Biasa La Hujung2 Bln Nie,
Mama Ditugaskan Wat Belanjawan..
Sbb Mama Dilantik Sebagai
Penolong Menteri Kewangan Keluarga Amirul Hizan Sepanjang Zaman..
(Panjang Gitu Jawatannye) haha
Tpi Jgn Salah Faham Tukang Byr je..Yg Keluarkan duit Dah tentu2 La Menteri Kewangan..
Mama tolong mna yg patut je..
Sekarangkan Zaman IT semua dihujung jari Anda..
So Mama La kne Settlekan Segala Macam Bill guna Maybank2u..

 Disebabkan Total Hutang Berbeza2 setiap Bln..(Ikut Bill Semasa)
Ayah lgi suka mama sediakan Bpe yg perlu utk Bln Nie..
So Tiap Bln La Kena Wat Kira2..

Tpi Mama Mmg Kira pun Belanjawan Hari - Hari..
Senang nk tgk..atau Kalau Ayah tanya duit Dapur ada lgi x, Senang Mama Nak Tunjuk..
Yela Harga Barang x Menentu..
Contoh :
Kadang Ayah Bg Seratus utk Seminggu tue cukup..
Kadang2 Seratus tue jdi x Cukup..
So bila Ada Belanjawan nie..kita tahu Harga Turun naik..
Macam Bulan Lps, Belanja Isi Rumah Meningkat sikit..
Zaman Atuk Najib Nie, xleh Nk Kata Apa, RM50 tue mcm x bernilai..
Sekelip Mata Die Pegi..
Tapi Still Syukur Alhamdulillah, Ayah masih lgi mampu bg Makan/Pakai..

Yg Best Ayah Tambah Belanje utk ke Spa, RM100 sebulan..
Sbb Mama Dah Merungut Berat Badan Meningkat,
Ayah Kata g la Spa setiap minggu..
Dalam Hati mama gelak je, mne ader org nk kurus g Spa..
Org g Gym ada la..
Haha x Kisah la..janji Mama Akan guna duit tue sebaik Mungkin,
& Akan TunjukKan Hasil Kat Ayah..
Episod Akan Datang Mama akan cter Sal Diet plk..
Tungguuu...
Hehe..

________

Ya Allah, hanya kepadaMu kami menghamba, hanya kepadaMu kami meminta & hanya kepadaMu pula kami memohon,tiada daya & upaya melainkan karena kehendakMu.. perkenankanlah doa kami ya Allah.. Subhanaka Rabbika Rabbil ‘izzati ‘Amma Yasifuun , Wasalaamu ‘ala. Mursaliina Wal Hamdulillahi Rabbil ‘Alamiin

Wednesday, October 28, 2015

.:: Masa Berlalu Begitu Pantas ::.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

“Ya ALLAH, sesungguhnya aku berlindung kepada Mu dari Ilmu yang tidak bermanfaat, dan hati yang tidak khusyu’, dan dari jiwa yang tidak pernah puas dan dari do’a yang tidak terkabulkan.”

Masa Berlalu Begitu Pantas,
Dikala Aku Mengarang Blog Nie,
Hati & Jiwa, Seakan - akan tidak Tenteram...
x Pasti Apa yg Difikirkan..

So untuk lupakan masalah yg x pasti ini,
cuba untuk mengarang, mana la tahu boleh tenang bila ingtkan kisah suami & anak
(Ayat Puitis Sgt Haha)

Korang nk Tau..
Rasa Baru Semalam LahirKan Meera,
Tapi Tahun Depan Die Dah Start kena pegi School 
Dah  4years Dah Anak Mama nie..
Punya La Excited hari2 Cakap
"Nak g Cekolah"
"Nak g Cekolah"
"Meera Byk Kwn"

Dah jwb lagi 3 Bulan, Lgi 2 Bulan.. Bukan Die Faham Jarak tue bpe lme..
so bgn tido asyik mintk nk g sekolah je la..
Ayah La kne layan supaya Meera Tukar Tajuk..

 Maybe Masa Daftar ritu,
Bawak die sekali, die dh syok kot sukat bju,
Tgk Tadika Cantik, Banyak Mainan..Banyak Kawan..
yg Paling Best Teacher2 mmg Ramah Tamah..
 mudah-mudahan Excited die nk g sekolah nie berterusan bila dh mula nanti..

Lama jgk Mama kne cri Tempat yg TerBaik utk Meera nie..
Memandangkan Ayah Sgt Cerewek..
Org Selalu cri Tadika dekat2 dgn rumah..
Tpi apakan daya, Persekitaran..Pemandangan..cara Pembelajaran..
Semua ayah x berkenan..
kalau Ayh x pegi Tadika yg Mama ckp tue..Senang je die Google..
Kalau xde Kes dera & OK..
kalau ada, awai die Reject..

Lastly Kwn bg Tau satu Tadika nie..
Mama Pun M'google la..
Nampak Cantik..Ada Facebook..Komen2 Parent pun mcm ank2 diorg syok sgt,
& Result cantik..

Tadika tue ada 2 Branch kt area mama, satu dekat dgn Rumah, 1 jauh sikit ..
Tpi bila ayh pegi yg dekat (2 Minit Dri Rumah)
Ayah x suka utk Daycare,
Kul 3 Bdk2 akan dihantar ke tempat lain..
Ayah Was2 dgn Perjalanan Diorg nt..
Akhirnya Ayah pilih yg Jauh Dri Rumah (15Minit Kot Huhuhu)
tapi mungkin sbb Mama dah ckp Ada Kawan Kepada Kwn Mama Kerja situ,
So Harapan die, ada org yg kenal utk jga ank die..
Anak AyahKan Bukan Senang2 Org nk Jentik huhu...

So Dh Buat Keputusan pilih yg Jauh,
6 September 2015(Sunday) Mama & Meera g La Usya2,
Tanya Yuran, Monthly berapa..So Tunggu Ayh blk je utk Setuju Or Tidak..

24hb October 2015 (Saturday)
Kami Bertiga Pergi Lagi..
Utk Bwk Ayh tgk plk &.....
Akhirnya Ayh byr duit Booking ^_^
Syukur Sangat..
Mudah- mudahan pilihan kami tepat.
Kita Hanya Merancang Allah Yg Menentukan..

So Bila Anak Dah Mula kne Bersiap Pgi2..
Rutin Mama Akan Berubah..
Sebelum nie Bangun Pagi..
Just Pikir Hal Sendiri je..
Now...
Rombakan Tugas..
Hehe..Excited jgk bila nk tgk meera g Tadika..
Ayah Cakap,
15 Hari Ayah Hantar Amik,
15 Hari Mama Hantar Amik.. (Dalam Hati Ahad x kira la ayah Cuti hehe)
Lagi 65 Hari..Pejam celik pejam celikje tue..

Sebenarnye Kitorg Nie Dah Lewat, Selalu Pengalaman Mak Ayah..
hantar Anak g Taska.. Zaman Sekrg Semua kena kerja..Ngan Kos Hidup tinggi nie..
Habis je pantang dh sebuk2 cri taska yg bagus..
tpi kmi still Harapkan adik..& Akan Hantar kt org bila meera dh boleh ckp..
So Bila nk Cri Tadika plk xde la diorg excited mcm kmi kot hehe..

Skrg tgh Design bilik Meera jdi lebih menarik..
So xkan ada beza bila die tgk bilik kt sekolah ngan bilik die..
Baru la semangat die nk belajar mcm kat sekolah..
Mama Harapkan Meera Akan Berjaya Dunia Akhirat..


Bab Ayah Meera plk..
Baru Celebrate Birthday 29th
Ada la surprise party sikit..Dah Tua2 Nie x leh Over haha..



Bertemakan games COC  yg duk galak die berperang tue.. & Hadiah
Sebabkan Die Suka kumpul Jam, mama Beli La Jam Jugak..
No ideakn haha..Janji tgk Die Senyum Lebor tue,,kira ok la tue,,
Bab Ayah x bnyk nk Citer..
Sebab Ayah Gedik..
Ok Bye..Haha..

Buah Hati



Ya Allah, hanya kepadaMu kami menghamba, hanya kepadaMu kami meminta & hanya kepadaMu pula kami memohon,tiada daya & upaya melainkan karena kehendakMu.. perkenankanlah doa kami ya Allah.. Subhanaka Rabbika Rabbil ‘izzati ‘Amma Yasifuun , Wasalaamu ‘ala. Mursaliina Wal Hamdulillahi Rabbil ‘Alamiin



Saturday, August 1, 2015

.:: Kembali Lgi ::.

Alhamdulillah

01-08-2015
Masih bernyawa saat tarikh ini..
Senyum x Perlu Kata Apa2 ^_^


Love My Family

Friday, July 3, 2015

.:: KUIH RAYA PERTAMA ::.

Bismillah..
Bersambung Kita Disini......
Hehe nie la die Projek memalam Mama Meera Kerjakan..
Entah Mimpi Apa la plk Tahun Nie Mama Nak Buat Kuih Raya..
Mungkin Boring Kot..

So Langkah Pertama
Mesti la Bodek Husband Dulu, Belikan Oven..
Hehe Dah Dapat..Baru La g Beli Barang2 Lain..
Mixer, Tray Kuih, Balang Kuih, Berus Kuih..Acuan Kuih..Amik kau..bnyk plk nk Kena Beli..
Tpi xpe Nak sangat buatkan..
Lepas Tue Beli Pulak Segala Tepung Tepang..Gula Gulang.. Haha..
Senang Citer Bahan2 Dia plk La..

Dah Ready Semuaaaa..
So Mulakan Operasi...
Dah Nama Pun Kali Pertama kan..
So Buat Dalam Keadaan Cuak2 jugak la..sbb lupa beli penimbang..
ater bila die Mintk 120g tepung mne nak sukatnye..
haha Taram je la..
& Kali Pertama Kan..Sakit Pinggang La haha..
Adoii x Kuat antibody langsung 
Tapi yg Paling Penting Menjadi, Alhamdulillah..
Tpi sbbkan mama x suka kuih raya so x leh rase..
Tukang Rasanya Ayah & Adik Aku La.
Husband Kata OK..
Adik Cakap Ok, tpi mcm ader tergigit gula..
Ok itu mungkin gula kastor x hancur..
bawak plk kat office,
dema yg x pose (Ops)
cuba la rase sikit..
diorg ckp ok..tpi mcm x cukup sebati..
maksudnye mama kne ader timer masa gaul2 kan tepung2 tue ^_^

Ok xpe komen membangun..
lps nie Mama nk Try Biskut Almond London plk..Sbb ayah Dah Request..

tengah bakar2 tibe2..
Meera jerit "Wah Hebatnyer"
Tibe2 Ayah Sahut
"Hebatkan Meera, Selama 4 tahun Kahwin, Baru pertama Kali ayah tgk"
ciss..Ok La nie akan jdi aktiviti tahunan mama bile raya..

Jom!! Kongsi Resepi..
Resepi Nie Ambil Kat Google jugk hehe..


BISKUT SEMPERIT


Mentega 250gram   1
Garam 1/4 Sudu Kecil 2
Gula Kastor 90gram   3
Esen Vanila 1/2 Sudu Kecil 4
Kuning Telur 1 Biji   5
Susu Segar 2 Sudu besar 6
Tepung gandum 260gram
7
Tepung Jagung 120gram
8
Tepung Kastad 50gram   9
Ceri Sebagai Hiasan  








Step Pertama Campur Nombor 1.2.3 (Gaulkan)


Step Kedua Campur Nombor 4 & 5 (Gaulkan)



Akhir Sekali 6.7.8.9 (Gaulkan)






























Nie la Resepi Mudah mama..
Jom Tengak Hasilnye ^_^

Nie Bahan2 Yg Mama Gunakan

Taraaaaaa..Bentuk x serupa Semperit hehe

Dapat La Banyk Nie + Dalam Perut Husband & Meera
Sedang Dibakar

Ok Sekian ^_^

AkhirNyaaaa...

Bismillah

Assalamualaikum Semua..
Aduh Rindu Bangat Kat Blog Nie..
Gara2 Nak Setting Bukan2 amik x leh bkk..
skrg dh tukar http die bru leh on kat PC..

So x Terlambat untuk Saya Ucapkan Selamat Berpuasa Untuk Semua Org Islam Kat Dunia nie..
Terutama Sekali Kat My BFF yg Tgh Bce..
Rindu blog Korg Jgk hehe..

Dah Ramadhan Ke 16 kita..Cepat Je masa Berlalu..
Tahun Nie Agak Rugi Sikit x Dapat g Tarawih Hari2..
Sbb Ameera Qaireena Yg Mama Sayangi nak kata Kecik x kecik nak kata Besar x Besar Tue..cepat la boringnye..
Cukup La ritu Try,
Rakaat Pertama..Kedua..Ketiga..Keempat..Kelima..Keenam..Ok..
Masuk Yg Ketujuh..Die dah Mula Panggil "Mama Mama Nak Ayah"
Kalau Kacau mama Sorg xpe..Nie jemaah lain ramai..kang menggangu plk...
Lgi Pun Dulu Meera x leh jalan..Skrg nie dah boleh merayap..risau plk kita..
tpi xpe Mama ada terbace..
Jap Ek Mama Cri blk..

=
=
=
=
=
=
15 minit Kemudian Hahhaa Mama x Jumpe Dah..
ok la..
yg mama tahu Isteri tetap dapat pahala jaga anak saat suami g Tarawih ^_^
panjang lgi tpi nk explain lebih kang slh ckp plk..merana badan..
Tpi Nak Tau Ape mama buat lps Isyak Tue..
Jeng jeng jeng...
Next Episod...

Wassalam..


Friday, June 12, 2015

Sedih..

Huhuhu Ape dh jdi kat my Blog
Kt Pc x leh on..
nie try kt hp..try leh update x..
rindu woo nk mengarang kat 2 bln dh huuu

Tuesday, March 31, 2015

.:: G.S.T ::.

Assalamualaikum..

Apa yg Korg Paham ttg GST??
Hehehe sebenarnye aku pun x berape nk Paham..
Sje je nk mengupdate psl GST, yela esokkn dh mula..

Apa-apa pun kalau nak tau GST nie membebankan ke x..
korang kne la tunggu esok & seterusnya mcm mne..
Mls nk komen Panjang..

Tpi ada yg lawak ttg GST smlm hehe..
mcm biasa Mama akan senaraikan Hutang2 bg kat ayah..
So kerja ayah Transfer duit Kat Mama & Mama akan settlekan semua bill + Hutang guna Maybank2U..
Nak tau Apa yg Best hehe..

 
.:: Hehe Kne Padam yg x Sepatutnya org Tau ::.

Ayah Tgk List mama bg..

Ayah =  Eh nie asal Naik sikit2..x mcm bulan lps..
Mama = Jerit Sambil Tutup Muka.. GST ayg!!!!
Ayah = Amboii GSTnye naik sikit je..Mama Claim Lebih plk..
Mama = Gelak je mampu

Last2 Esok tgk dlm AKaun ayah bg Amount yg sepatutnye je..
xde makne nk GST bagai haha..
Mama ckp kat ayah Nafkah pun ada GST tau..
Ayah geram je haha..

Hihi Dah Namanye Suami Kan So Nasib La ^_^
Okey Yg Penting Esok GST..Esok Minyak Naik..& Esok Ayah Outstation..
So Ayahhh!!!!  Penuhkan Minyak Keta Mama dulu mlm nie..esok dah rugi klu x isi full hehehe..
Jap g mama Belanje mkn..Rini Dah Gaji hehehe...

Coppp!!!
jap org tgh blur psl GST, Aku duk Happy2 plk..Adoyai haha..
yg Penting MYdin kata nak Tanggung GST..Cstmr x yh byr..Tpi kiter tgk Brg Naik Harga ke x..

Ok Bye...





Friday, March 27, 2015

.:: S.A.H.A.B.A.T ::.

Assalamualaikum semua..
Rini penat sikit kt office..
rupe2nye kelaut lgi penat dri pada duk darat haha..
dgn menyanyinye..melukis..mengomel..mengarang..mengedit..adoiii aper keja x jln..
Rini Rancak sikit borak ngan Group whasapp mcm2 hal dema..
dri 1 cter ke satu cter..semuanya pasal masing2..xde cter hal org luar..
Aku suka perSahabatan itu..
semua otak gila2..
meh aku bg tips Bersahabat..jap i nk copy paste dri perbualan siang tdi ^_^
Persahabatan
➡Kadang - kadang sahabat yang suka belanja kita makan , bukan kerana mereka berharta tapi sebab mereka meletakkan persahabatan melebihi duit. .....
➡Kadang - kadang sahabat yang rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab. ......
➡Kadang - kadang sahabat yang memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sebab mereka menghargai orang di sekeliling mereka. .....
➡Kadang - kadang yang sukarela membantu kita, bukan kerana mereka berhutang apa-apa tapi sebab mereka lihat kita sebagai seorang sahabat. .....
➡Kadang - kadang sahabat yang selalu SMS DAN WATHSAPP anda, bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat tapi sebab mereka INGAT PADA ANDA. ......
Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan dan impian yang kita ada. Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing... ......
Satu hari anak2 kita akan jumpa gambar kita dan bertanya, "Siapa mereka semua tu?" .....
Dan kita tersenyum dengan air mata yang tidak kelihatan kerana hati ini terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata,
"DENGAN MEREKALAH SAYA ADA HARI YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA." ..
TERIMA KASIH SAHABAT
kata2 yg kedua
Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :
1. Waktu
2. Kata-kata
3 . Kesempatan
Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg :
1. Kemarahan
2. Keangkuhan
3. Dendam
Ada 3 Hal yg tidak boleh hilang :
1. Harapan
2. Keikhlasan
3. Kejujuran
Ada 3 Hal yg paling berharga :
1. Kasih Sayang ..
2. Cinta
3. Kebaikan
Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :
1. Kekayaan
2. Kejayaan
3. Mimpi
Ada 3 Hal yg membentuk watak seseorg :
1. Komitmen
2. Ketulusan
3. Kerja keras
Ada 3 Hal yg membuat kita sukses :
1. Tekad
2. Kemahuan
3. Fokus
Ada 3 Hal yg tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki ..
2. Umur
3. Jodoh
TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yg PASTI :
1. Tua
2. Sakit
3. Kematian.
SO kalau semua dlm group leh paham isi kandungannye mesti semuanya akan bahagia selamanye
#Sayangkorang
#Senyumanditempatkerja
#exstaffmds
#staffmds
#Bergabungggggg

Saturday, February 14, 2015

.:: Anak Bertuah ::.

Bismillah..

First Time kot Tido Tanpa Meera kt sebelah..
Alkisahnya..
Hari Sabtu lps
Tok Meera dtg Umah..
Kat seminggu jgk la duk umah..
lps tue ari khamis petang g la anta Mak blk Kg..
Alang2 dh Nk hujung minggu..bwk ler bju lebih sikit, ingt nk berulang je dri kg g keja,
Aciknye pun ckp baik duk kg terus..(Bosan duk pekan la tue die)
Mama pun g la Keja Ari JUmaat dgn Hati  yg  tenang ^_^

Tup Tup, Ayah ckp mlm nie ayah sampai kita tido ipoh..
gulp...Meera..Meera..huuu

Mamanye la risau..bukak2 fb alahai anak mama, enjoy je dia ikut tok p meeting..
haha mama Over risau plk..meera ok je..
mlm tdi acik kata tido ngan acunya..Ok la tue pandai bwk diri..
ala x leh nk karang panjang2..dh lebih kul 1 ;(
ok nak balikkkk ^_^

Friday, February 6, 2015

.:: Perbetulkan Niat ::.

Hai Semua..

JUst Nak Tanya..
(Korang Jawab Dalam Hati)

KNP Follow MY Blog ??

1. Nak Korek Cerita ??
2. Just Nak Tahu Perkembangan ??
3. Nak Berkongsi Cerita ??
4. Nak Ambil Maklumat Penting (Rujukan) ??
5. Nak Bergosip Lepas Bce ??
6. Anda mmg Pengikut Setia Saya ??
7. Anda Adalah My BFF Saya ??
8. Nak Up lgi Dari Kehidupan Saya ??

Ok Dah Ada Jawapan ??
.
.
.
.
.
Mula - Mula Tarik Nafas Duluu..
Lepas tue Hembussss Pelan - Pelan..
.
.
.
.
.
.

 Penulisan Saya Akan jadi baik jika
Jawapan Anda..
Nombor.

2. Just Nak Tahu Perkembangan ??
3. Nak Berkongsi Cerita ??
4. Nak Ambil Maklumat Penting (Rujukan) ??
6. Anda mmg Pengikut Setia Saya ??
7. Anda Adalah My BFF Saya ??

 Anda Akan Sedih Bila Saya Sedih Anda Akan Gembira Bila Saya Gembira..

Tapi..
.
.
.
.
.
.
 
Whatever Apa yang saya tulis Akan Jadi Buruk Akan Nampak Riak..Dimata Anda
Bila
Jawapan Anda..
Nombor.

1. Nak Korek Cerita ??
5. Nak Bergosip Lepas Bce ??
8. Nak Up lgi Dari Kehidupan Saya ??

 Contoh...
Memory Beli Kereta, Dicatat Dalam Blog..
Yg Busuk Hati Akan berfikir " Nak Tayang Kereta Baru La Tue"
Yang Betul2 Pengikut Setia " Wah Syukur Dah Ada Kereta "

Pilihan Ditangan Anda..Betulkan Niat sebelum Masuk Ke Ruangan Blog Saya..
Ingat Kehidupan Kita Bukan Setakat Disini..
Dosa yg Tidak DiAmpun Adalah Dosa Diantara Manusia, Sblm ia meminta Maaf kpd individu tersebut..Bkn SEkadar meminta maaf namun perlu menceritakan kesalahan anda itu...

Maka..
.
.
.
Jauhkan Diri Kalau Masih Anggap Penulisan Ini, Bajet Bagus @ Poyo..
Sila Jauhkan Diri..
Saya Mohon..
Terima Kasih..

Saya Juga Ada Kekurangan Saya
Maaf 
                                                                                                                                             Mama Meera

.:: Suka Tergantung ::.

Bismillah,

Welcome 2015..
First Update !!!!!!

Adoii...Haha
Makin Busy Mama Meera Nie..
Ater Blognye suka Tergantung..
Cuba la disiplin sikit..
Esok2 Meera Boleh bce..Ater ngekek die tgk..
Mamanye x reti berblog haha..

Ok la anak mama yg bnyk ckp..mulut bising..rini mama update le..
memandangkan rini Jumaat..Ayah xde..lme sikit le Mama Rehat..
mls nk kuar..Panas haha..

Kehidupan Family "ZaMeeRul" Kian Indah..
Wahh Gitu 2015, Dah Ader nama Family Haha Zalina (Za) Ameera (Mer) Ameerul (Rul)
Hehehe leh pakai lepas nie kalau Update Blog..

Ok Sambung..
Family ZaMeeRul skrg dh Bnyk Berubah..
Hihi Bukan Berubah Apa pun..
Cuma Pindah Rumah Baru je..
Maksudnye Rutin Harian Dalam Rumah, Suasana Dalam Rumah..Susun Atur Dalam Rumah,
TerAmat La Berbeza..

Mama Boleh Suka2 Hati buat rumah "Aku Yg Punya"
Hihi..Bukan Apa sblm nie..pergerakan terbatas sikit..
Duduk Ngan Ayah Mertua Tiri Kan..
So Aurat still kne Jge..
So Dulu Kalau tgh Masak..Tgk Tv..Kemas Umah..Semua kne Pakai Tudung..
Kenangan Indah tue..Bila Abah blk..Ada Org Tolong Jerit x pun lari g amik Tudung..
"Yang Abah Balik!!"
Hahaha sgt Kelakar..

Tapi Semua Tue Tinggal Kenangan..
Kdg2 Rindu jgk Kat diorg..
Suara Atok Main Ngan Cucu Die..
Atok Klu Penat sekali pun blk keja tetap layan cucunye jgk..
Bawak Main Kat Luar..
Hati mmg Berat nk Pindah..Tpi nk kan hidup lebih Privacy So terPaksa jgk la..
3 Tahun Kan Hidup Sama..
Makan Makanan yg Sama..

Tapi Diorg x tau yg Kami Pindah..
Kitorg x Amik Pun Perabot Dalam Bilik..
Barang Dalam Rumah..
Semua mcm asal..
Tpi mesti Abah perasan..Mesti dier rindu kat meera..
Ermm Sedih plk..Sbb Dah Sebulan Gak x blk Nie..

Fuhhh Ok..
Tibe2 sebak plk..
Back to Normal wahai Emosi..

Jom citer yg Indah2 plk..
Ok Bila dah Pindah Rumah..
Barang yg Ada hanyalah Kain Baju..
So apa lgi SILA PENUHKAN en Merul..
hehe..

Meh Cter Reaksi Ayah Meera bila Tau nk Masuk Umah
1hb-1-2015.
Mama Just Call..
Tpi Suara Ayah mcm x berminat..
Mungkin die x suka kne tingglkn family die..
Tpi Bila Mama blk Keja..
Ayah terus g Ajak Cari TV (Nampak Kan semangat die)
Mama penat2 pun Gagahkan jgk la..

31hb-12-2014 -
Perbincangan Nak g Tesco..Tpi melencong Ke Senheng Gunung Rapat Sebab Dah dekat Kan..Konon nk tgk La harga kt situ Hhahaa.. RM 4000 lebih tv kat situ..10 minit Masuk Patah blk..hihi
Teruskan perjalan ke Tesco Ipoh, Merul Ckp situ Murah2..Dah pegi xde yg menepati citarasakan..So Mlm tue Jln tangan Kosong ^_^
Eh Bukan tgn Kosong Lupa lak..Ayah Daftar Astro..Hoho PENGSAN tv xde lgi,smgt daftarnya..
lps tue berebut nk Chanel #Running Man Ker #Maharajalawakmega Last2 Ikut Mama jgk Running Man hehehe.. (Salah satu sbb syg En.Merul sgt2,die suka memahami kehendak aku)

01hb- 01-2014
Cuti Kan Ha lgi Rancak La Berjalan..
G Mcm2 Tempat..
Akhirnya..g Giant Tambun..
Bru Ada yg berkenan dihati...
Ayah Rembat TV ngan Mesin Basuh..
elok plk Tahun Barukan mmg Bnyk La Promosi..
Tpi Problemnye Giant Driver bru berenti kerja..
Haha mcm mne nk bwk..So Holdkn Dulu..Byr dulu..Brg Amik kemudian..
(Laki Aku Gagah jgk nk bwk masuk Alza..Gelak dlm hati je..mcm beso beno keta die tu)

2hb- 01 -2014
Shoping Lgi Kali nie boleh amik bnyk Barang hehe tau x kt mane Kedai RM2 beli peralatan umah la..mcm2 aku rembat nak senaraikan bnyk..tpi mmg berbaloi la..
Mlm tue jgk Husband Bwk Geng g amik TV Ngan Mesin Basuh..
Sik Baik Boss Ader Triton..Adik die jdi mangsa kitorg..hehe TQ..




 03-01-2014
Baru la, pindah sepenuhnya & Tido situ..

04-01-2014
Ayah Beli Peti Ais plk..(Ajam Mangsa Kitorang Lagi)

Ok Motif cter nk bg tau betapa En. Merul Semangat rupanye..
Die ckp, Kiter Beli Brg Penting dulu..
TV,Mesin Basuh & Peti Ais..

Lain dgn fikiran mama..
Mama punye pemikiran beli
Peralatan Kemas Umah,
Penyidai..
& Tempat Tido...
Tue yg Penting..
sbb Bju Boleh basuh guna tangan..
Mknn Boleh Beli dulu x yh simpan dlm peti ais (Alsn xnk masak lg la tu)
Tv x yh dulu sbb Meera ader DVD player yg boleh bukak tv..leh cilok dulu..

So Bila Dah lengkap brg2 Ayh..
Brg2 yg Mama inginkan Beli sendiri la hahaha..
Skrg Ayah Outstation lgi Syok la Mama Penuhkan Umah..
Bg Tau Ayah bila Dah Beli jer..
Bising Ayah ..
ye la nanti Duit Abis cri die jgk hehe..

Bulan Nie Jer Last, Esok Dah lengkap Kita menabung la ^_^

Paling Syok, Impian Mama tertunai,
Meera Dah Ader Bilik Sendiri..
Ala x Tangkap Gambar pun..
Tpi Meera Mmg syok La main dlm bilik..
Mcm2 Mamanye buat..
Sebelum nie Berangan jer..
Korang pun Mesti ada bilik untuk anak kan..
dri dulu nk buat tpi disebabkan xde tempat so kitorg kongsi bilik je..
Skrg meera dh ada tempat khas Study..Main..Tido..x yah berebut ngan Mama Lagi...

~SEkadar HIasan~


Niat Hati mmg Nak Wat 1 Color 1 Tema Carton..
Tpi Meera Suka Upin Ipin..
x jumpa byk pilihan utk Upin Ipin..

Mama Suka Minnie Mouse..
Meera Suka Upin Ipin..
Tiba2 Ayah Pilih Spanbox !!!
Haha last2 tiga2 ader dlm bilik Meera skrg..
Campur ngan mcm2 karton lgi..Warna warni..
Adoii jdi Carca Marba la jwbnya ^_^

Tpi still santai lgi..Yg Penting meera Puas Hati..Mama Suka Hati hehe..

Ok Time Out..
Nanti Mama cter Lgi Psl Kami.. ^_^
Tergantung Lgi hehe

(01-08-2006 ) Terjalin Satu Hubungan Cinta 2 Jiwa Amir & Eina

(01-08-2006 ) Terjalin Satu Hubungan Cinta 2 Jiwa Amir & Eina